Літературний брейн – ринг « Шевченкіада»
( літературна
гра за творчістю
Т.Г.Шевченка)
Оформлення зали: на сцені
портрет Т.Г.Шевченка ,
прикрашений рушником, квітами; виставка книг
Т.Г.Шевченка; виставка
малюнків до творів
поета; картки, матеріали для
музичних запитань , 4 репродукції
картин Т.Г. Шевченка;
експонати « Літературної скарбниці
на журнальному столику; столи для учасників
гри, журі ( ручки , листи)
Положення гри: у грі беруть
участь команди з чотирьох чоловік ( з різних класів) , що розташовуються навколо
столів. Учні , які бажають взяти участь
у грі, визначаються
заздалегідь. Під час жеребкування
учнів треба розподілити
таким чином, щоб у
кожній команді був
представник з певного класу .
ХІД УРОКУ:
1. Слово вчителя.
Зорепадом
летять роки у
минуле, у віки… Але щороку приходить
до нас весна, а з
нею – Шевченківські свята. У
всьому світу вшановується
пам'ять цієї людини, митця
слова і пензля, легенди нашого народу.
Тарас Григорович Шевченко
став символом волі, незалежності, стійкості, що є
найціннішим і найдорожчим
для кожного.
Сьогодні ми
звернемося знову і
знову до пророчих
слів Кобзаря:
І на
оновленій землі
Врагам не бути,
А буде син і буде
мати,
І будуть люди
на землі.
У формі
гри давайте перегорнемо
ще раз сторінки
життя і творчості
Т.Г. Шевченка.
А визначити
переможців допоможе журі (
представлення складу журі)
1.__________________________________
2.____________________________________
3.____________________________________
Але для того ,
щоб розпочати наш
брейн – ринг , треба розподілити
учасників по командах. Це
ми зробимо за допомогою
чарівних мішечків, в яких
знаходяться папірці різних
кольорів, кожен учень візьме
собі один папірець ( учні стоять
в рядочок, спочатку6 клас, 7,
8,9,учні витягають папірці).
А зараз кожен
учень займе місце
за тім столом, на
якому є його
колір. ( 3 стола) :
1.
(
жовтий) – команда « Кобзар»
2.
(
червоний) – команда « Думка»
3.
(блакитний)
– команда « Доля»
І так переходимо
до першого туру.
2. ПЕРШИЙ
ТУР « Хто швидше? »
Потрібно відповісти
на запропоновані запитання
і набрати найбільшу
кількість балів ( 1 правильна
відповідь – 1 бал):
1)
Рік
народження Шевченка? ( 1814 р.)
2)
Скільки дітей
було в родині
Григорія Шевченка? (6)
3)
Єдині друзі
дитинства ? ( сестри)
4)
Рік
смерті матері? ( 1823 р.)
5)
Кріпаком якого
пана був батько
Шевченка ? ( Енгельгардт)
6)
Мрія малого
Тараса? ( Стати художником)
7)
Рік викупу
з неволі? ( 1838 р.)
8)
Рік написання
« Заповіту»? ( 1845 р.)
9)
Скільки років Шевченко був
у засланні? ( 10 років)
10)
Назви однакових
картини і поеми
Шевченка? ( « Катерина»)
11)
Назва гори, де
поховано Шевченка? ( Чернеча)
12)
Місце народження
Шевченка? ( С. Моринці)
13)
Рік
смерті батька ? ( 1825 р.)
14)
Хто розповідав
Тарасові про гайдамаків? ( Дід Іван)
15)
Сума викупу
з неволі? ( 2500 карб.)
16)
Видатний російський
поет, що допоміг
викупити Тараса?
(
В.Жуковський)
17)
Кому присвячена
поема « Катерина»? ( В.
Жуковський)
18)
Де
навчався Шевченко живопису
професіонально ?
( Петербурзька
Академія мистецтв)
19)
Ватажки гайдамаків
у поемі « Гайдамаки»? ( Гонта, Залізняк)
20)
День смерті
Шевченка? ( 10 березня)
21)
Назва міста, де
поховано Шевченка? ( м. Канів)
22)
Де мріяв
оселитися і жити
Т.Г. Шевченко? ( над Дніпром)
23)
Що в перекладі
з грецької мови означає
ім’я Тарас ?
( бунтівник)
24)
Хто був
першим вчителем Тараса? ( Дяк)
25)
Перше кохання
Т.Г. Шевченка ? ( Оксана
Коваленко)
Підведення
підсумків 1 туру.
3. ДРУГИЙ ТУР «
Чи знаєш ти
поезію?»
Учні обирають перевернутий аркуш і називають
вірш. (Кожна правильна відповідь 1
бал)
1)
«Кохайтеся ,чорнобриві,
Та не з москалями,
Бо москалі –
чужі люде,
Роблять лихо
з вами…» (
« Катерина»)
2)
«Сини мої, гайдамаки!
Світ широкий,
воля,-
Ідіть , сини погуляйте,
Пошукайте долі. ..» (
« Гайдамаки»)
3)
«Спи,
Чигрине, нехай гинуть
У ворога діти.
Спи, гетьмане, поки
встане
Правда на сім
світі….» (
« Чигрине, Чигрине…»)
4)
«
Стоїть в
селі Суботові
На горі високій
Домовина України
Широка, глибока…» (
« Стоїть в селі Суботові…»)
5)
«
І мене
в семї великій,
В семї вольній, новій,
Не забудьте помянути
Незлим тихим словом.» (
« Заповіт»)
6)
« У всякого
своя доля
І свій шлях
широкий:
Той мурує,
той руйнує,
Той неситим оком…» (
« Сон»)
7)
«
Садок вишневий коло
хати,
Хрущі над вишнями
гудуть,
Плугатарі з плугами
йдуть…» ( « Садок…»)
8)
«
Якби ви
вчились так , як треба,
То й мудрість
би була своя.
А то залізете
на небо:
« І ми не
ми, і я не я…» (
« І мертвим, і живим…»)
9)
«
Мені тринадцятий минало,
Я пас
ягнята за селом…» (
« Мені тринадцятий минало…»)
10)
«
І виріс я на чужині,
І сивію в
чужому краї:
То одинокому мені
Здається – кращого
немає…» ( «І виріс я
на чужині…»)
11)
« На
панщині пшеницю жала,
Втомилася; не
спочивать
Пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина годувать…» (
« Сон»)
12)
«
Борітеся – поборете,
Вам Бог помагає!
За вас правда,за
вас слава
І воля святая!...» (
« Кавказ»)
4. ТРЕТІЙ ТУР «
Автопортрет»
Гравці
одержують аркуші із подіями життя
Т.Г. Шевченка без
зазначення року . Завдання –
розкласти картки у
хронологічній послідовності. Час
,що відводиться на гру
– 5 хв., за к правильну
відповідь перші гравці
отримують 5 бал.
5.
Літературна
пауза « Тарасові шляхи». (Виступ
Тимчук Яни)
6. ЧЕТВЕРТИЙ ТУР « Склади
картину»
Кожна команда отримує одну
репродукцію картини Шевченка:
1.
«
Катерина»
2.
«
Циганка – ворожка»
3.
« Селянська
родина»
Які розрізані на
рівні квадрати. Завдання гравців – скласти картину
і визначити її
назву. Час гри – 3 хв. , кількість балів теж 5,
якщо завдання буде виконано
вірно.
7. П’ЯТИЙ ТУР
« Літературна скарбниця»
Представники
команд по черзі називають
колір прямокутника, закріпленого на дошці, читають завдання
і дають повну відповідь. За
правильну відповідь 1 бал.
Журі враховує зв’язність
висловлювання.
На журнальному
столику з табличкою « Літературна
скарбниця розміщені експонати:
1.
Примірник « Кобзаря»
2.
Пензлі.
3.
На картці
« 1845 р.)
4.
Портрет Жуковського.
5.
Ілюстрація
«Хата в
Кирилівці»
6.
Чорна смужка.
Завдання :
1.
Розказати про
експонат № 1.
2.
Яку роль відіграв
експонат № 2 в житті
Шевченка?
3.
Що
пов’язано в житті
Шевченка з експонатом
№ 3?
4.
Експонат № 4 відіграв
велику роль у долі
Шевченка. Розказати яку.
5.
Визначити , яким
чином експонат № 5 пов'язаний
з поетом.
6.
Що це
за предмет? Яким чином
цей предмет пов'язаний
з Шевченком?
7. ШОСТИЙ ТУР
« Музичне запитання»
Дається змога прослухати
пісню за словами Т. Шевченка. Запитання: що це за вірш?
1.
Пісня « Заповіт»
2.
Пісня « Зацвіла у лузі червона калина…»
3.
Пісня « Думи мої, думи»
( пропонується три пісні. Кожна правильна відповідь – 3 балів)
8. СЬОМИЙ ТУР
«Мікрофон»
Учитель пропонує учням відповісти
на два запитання:
1.
Якою
людиною постав перед вами Т.Шевченко?
2.
Чи збагатили
ви свої знання
під час літературного
брейн – рингу?
(Зв’язне
висловлювання – 3 бали максимально)
9. Слово журі.
10.
Визначення переможців.
11.
Нагороди.
12.
Заключне
слово вчителя.
Шановні гості,
журі, гравці, ось підійшов
до кінця наш брейн – ринг, гра , присвячена
Тарасу Григоровичу Шевченку –
генію, митцю, визволителю, діячу, захиснику.
Доля генія була
тяжка. Та навіки залишився з
нами той, « хто зробив
своє велике діло, не зазнав щастя
живим і кого
ждало інше щастя вже
по смерті, тяжко зароблене
щастя, безсмертна слава вовіки
і віки…»
Він продовжив свій
родовід не в прямих
нащадках , а в
Слові , увічнив себе як
єство всього народу, як
долю і характер
України. Тож хай
назавжди у ваших серцях горить
іскорка любові до
поезії, яку засвітив Великий Кобзар.
Дякую вам
за чудово проведений
час!!!
Шкала оцінювання:
Тури
|
Оцінка
|
1тур – « Хто швидше?»
|
1 бал за кожну правильну
відповідь.
|
2тур – « Чи знаєш
ти поезію?»
|
1 бал за кожну правильну
відповідь
|
3 тур – «Автопортрет»
|
5 балів команді, яка
перша виконає (4 и 3 б. іншим)
|
4тур – «Склади картину»
|
5 балів команді, яка
перша виконає (4 и 3 б. іншим)
|
5 тур – «Літературна
скарбниця»
|
1 бал за кожну правильну
відповідь
|
6 тур – «Музичне запитання»
|
2 балів – за кожну правильну
відповідь.
|
7 тур – «Мікрофон»
|
3 бали максимально
|
Оцінювання
Тури
|
Команда «Думка»
|
Команда «Доля»
|
Команда «Кобзар»
|
1тур – « Хто
швидше?»
|
|||
2тур – « Чи
знаєш ти поезію?»
|
|||
3 тур – «Автопортрет»
|
|||
4тур – «Склади
картину»
|
|||
5 тур – « Літературна скарбниця»
|
|||
6 тур – «Музичне
запитання»
|
|||
7 тур – « Мікрофон»
|
Немає коментарів:
Дописати коментар